Na uw aankoop

Na uw aankoop


EIGENDOMSAKTE

Een nieuwe Europese eigenaar van een gebouw zal een eigendomsakte of « TAPU » ontvangen. Het is een officieel document betekende dat u eigenaar van een huis of een appartement wordt. Om dit document te krijgen, moet u naar de gemeente gaan om de waarde van uw huis/appartement te registreren. U moet ook een bewijs van de betaling van de verkoopbelasting meebrengen. Daarmee mag u naar de Tapu Office gaan om enkele documenten te handtekenen. Na enkele maanden, zal u de eigendomsakte krijgen. Dit mag door u of een herkende advocaat bij de notaris afgehaald worden. Een officiële vertaler zal meegaan.
Om al deze administratieve stappen in orde te brengen, zullen wij u met genoegen helpen..

Eigendomsakte kosten :

Administratieve kosten
3.3% van de waarde van uw huis/appartement zal bij de TAPU betaald worden. Het bedrag zal tussen 1000 en 3000 euro’s afwisselen (het verandert ook van de koers van de TL)

Application fee
€ 300,-  worden door de TAPU gevraagd om de documenten zoals vertalingen, paspoorten, toepassingskaarten, enz. op te maken.

Vertalingskosten
€ 50,- worden gevraagd om een vertaler te hebben – dit is nodig om de verschillende administratieve documenten in te vullen..

Eigendomsakte : dit geregistreerde document bewijst dat u de officiële eigenaar bent.

Title deed: the registered document proving the person’s property right.

De volgende informaties worden op uw document vermeld :

1. Volledige adres
2. Foto
3. Kadaster
4. Beschikbaarheid van geschikte grond
5. De afmetingen in m² van uw huis/appartement
6. De hoeveelheid van de kamers (bv 1+1 of 1+2 enz.)
7. De prijs van uw huis/appartement
8. De naam van de persoon die de eigendomsakte gemaakt heeft
9. De naam van de nieuwe eigenaar
10. Aankoopdatum door de aannemer
11. Geregistreerde nummer (veranderd van verkoper/aankoper)
12. De nieuwe geregistreerde eigendomsakte
13. Aankoopdatum door de nieuwe eigenaar
14. De officiële handtekening en stempel van de administratieve verantwoordelijker

De jaarlijkse belastingen
Het bedrag is nu € 40,- (maar het hangt af van de turkse wet)
Dit betaald u voor de gemeentelijke belastingen en heffingen.

Verslag benoemd ‘ön iksan’
Wanneer het werf gedaan wordt een verslag door de gemeente gemaakt en van zodra de burgemeester zijn akkoord geeft is een ‘ön iksan’ aan de aannemer doorgegeven. Dit geeft hem toelating aan het verkoop van appartementen of huizen.

Bewoning document benoemd ‘iskan’
Na de ‘ön iksan’ wordt de ‘iksan’ van de appartement door de klant genomen.
De kosten worden door de aankoper betaald.

Registratie Elektriciteit en water 
Zodra de eigenaar is zijn appartement woont moet hij, met een kopie van zijn paspoort en eigendomsakte, naar de gemeente gaan om water en elektriciteit op zijn naam te registreren ;

Elektriciteit en water betalingen
Het is mogelijk een bankrekening in TL te openen en vragen voor een automatisch betaling van uw factuur van water en elektriciteit.
Alanya Dreams heeft een service daarvoor en kan u vriendelijk helpen.